13. desember 2012

Brente Mandler


Det har blitt en tradisjon å lage brente mandler ved juletider nå, og jeg har vært igjennom mange oppskrifter.
Noen bedre enn andre, men i dag laget jeg en blanding av de forskjellige oppskriftene og denne kommer jeg til å holde meg til :)


Jeg begynner med å legge ut alle mandlene på bakepapir og rister de litt i ovnen i ca 5-10 min på 200 grader.
Passer godt på at de ikke blir brent!


Jeg bruker:

1 dl vann
150 gr sukker
250 gr mandler

1ss godt smør


Jeg rører sukkeret ut i vannet oppe i en stor kjele (liker å ha plass å jobbe nede i kjelen), setter på varmen og heller oppi mandlene. Latt det koke sakte opp og rører om av og til. Når sukkeret krystalliseres rører jeg hele tiden til mandlene blir grå-aktige.


Neste fase er at sukkeret skal igjen smelte, så det er bare til å forsette å røre. Det kan være litt tungt og det tar noen minutter før sukkeret smelter. Men ikke ha det så travelt at du bruker for sterk varme for da kan sukkeret fort brenne seg og det smaker ikke noe godt.


Når alt sukkeret har smeltet igjen og mandlene er blitt fine og blanke igjen, har jeg i 1 ss med godt smør, og rører godt rundt til alt har smeltet (det går fort) og har det over på et stekebrett som er smørt inn med olje.
Jeg skiller de fra hverandre med en gang, med en gaffel og skje, slik at de ikke blir bare en stor klump.
Men vær forsiktig for en kan brenne seg ganske så mye på brente mandler før de er blitt kalde.



Ved å ha i den lille smørklatten og olje på et stekebrett, gjør det mye enklere å skille mandlene.

Tilslutt når de har blitt kalde har jeg de oppi en cellofan pose, knyter rundt og oppi en liten gavepose.
Flott gave til noen du er glad i!


Ønsker alle en riktig god førjulstid og kos dere med brente mandler. 




3 kommentarer:

Anne-Britt sa...

De ser kjempe gode ut. Gleder meg til å prøve ut :) Tusen takk for oppskrift :)

Ha en god natt :) Klem

Anonym sa...

Takk skal du ha!
Samme oppskrift som kona (Vivi) bruker! (-:

Ellen* sa...

Ser supergode ut! Tror jeg skal prøve denne oppskrifta - har bare hatt sånn passe suksess med brente mandler før, og det er litt synd, for det er så godt! :o)
Ha ei fortsatt fin adventstid!