30. mars 2008

fortsettelsen fra Paris (masse bilder)

Dag nr 2:
Vi sto ganske tidlig opp, spiste god frokost og tok metroen til Eiffeltårnet, en vannvittig blåsete og kald vinddag. Vi tok metroen til enden av Champ de Mars og gikk igjennom den store parken opp til Eiffeltårnet. Selvsagt ble det tatt noen bilder her også:



Her står vi i kø, det var en vannvittig lang kø da vi kom frem til Eiffeltårnet, men vi var litt heldlig og frekke. Køen fikk beskjed om å flytte seg og vi sto tilfeldigvis der som den skulle stå og dermed sparte vi oss ihverfall en halvtime til en time i sur vind for å komme oss opp i Eiffeltårnet. Har aldri sett så mye folk som skulle opp i Eiffeltårnet, ihvertfall ikke på en slik sur dag som dette. Det virkelig blåste og det var kø i alle heisene, både på bunnen og på de forskjellige planene til topps.


Pappa og meg foran Eiffeltårnet


Må også bare vise dere denne flotte lyktestolpen, helt herlig :)

Vi tok Metro videre til Notre-Dame, en fantastisk flott katedral som tok 170 år å sitte opp. Det er så mange flotte detaljer på denne katedralen at en kan gå i timevis å se, takk og pris for kamera som kan zoome.

Selv om jeg har sett Notre-Dame sist gang vi var i Paris så var det vel verdt det å se den igjen, for den er virkelig fantastisk.

Etter en tur inni og rundt Notre-Dame så var vi så forblåst og kald, så vi gikk inn på en cafe og tok oss en kopp kakao. Den smakte helt fortreffelig og er en av de beste kakaoene jeg har drukket.



Etter vår lille pause tok vi en tur ned i Latinerkvarteret og sjekket ut litt småbutikker, sånne typiske turistbutikker. Vi kjøpte ikke noe særlig, det ble t-skjorte til Camilla og Sandra fikk en caps.


Etter en stund ble vi så sulten og fristet av maten som de hadde utstilling på i vinduet, at vi bare måtte ha oss litt mat:


Dette var maten vi bestilte og den smakte bare helt fantastisk. Vi satt lenge og koste oss, bare nøt livet.



Etter mat og drikke fant vi ut at vi måtte hjem og hvile litt på hotellrommet, det er slitsomt med masse gåing og opplevelser.


Etter en liten stund på hotellet var det på med skoene igjen og ut å tråkke, vi måtte jo oppleve Eiffeltårnet og Louvre om kvelden, det er jo så vakkert med disse opplyste bygningene.




Tilslutt gikk vi opp Champs- Elysees og opp til Triumfbuen.

Det har vært en lang og herlig dag med masse opplevelser, og vi gleder oss allerede til dagen etter da vi skal besøke Chateau de Versailles......men det må jeg ta i neste innlegg, for jeg har masse flotte bilder derifra også ;)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hei Vibeche, og takk for den hyggelige kommentaren på bloggen min. Du er alltid så flink til å legge igjen kommentarer, og det blir jeg skikkelig glad for. Beklager at ikke jeg har vørt like flink til å legge igjen kommentarer i det siste, men jeg har bestemt meg for å prøve å bli flinkere på det området!

Kan se at du har har en kjempeflott tur til Paris! Var der for noen år siden og får veldig lyst til å reise tilbake når jeg ser sånne flotte bilder.

Så flott bilde du har fått i avataren din!

Stor klem fra Synnøve

S_U_F_69 sa...

Så flotte bilder fra Paris. Kjekt å se :D

Aquarell sa...

Å så flotte bilder!:D
Dere har hatt det kjempeflott, ser det ut som.

Pauline sa...

Så mange flotte bilder du har fra Paris!! Kan se at du har kost deg på denne turen!:wink:
Nesten så jeg oså fikk lyst på en tur dit... :smile:

Anonym sa...

Hei Vibeche!
Flotte bilder fra turen deres! Spennende å se, for Harald og jeg skal dit nå i mai - gleder oss kjempemasse! Skjønner dere har falt for Paris siden dere drar tilbake :-) Regner med vi også må det for å få med oss alt...... hehe....
Hils!

Jill sa...

Paris....
Jeg er nesten ikke noe misunnelig i det hele tatt...
Herlige bilder!!!

Jannhild sa...

Hei Vibeche!
Så masse flotte bilder du har tatt i Paris!!
Håper du har det bra!!
Klem